مشخصات و ویژگی های انواع زعفران
نوشته شده توسط : سئو

نگین زعفران

زعفران نگین  ، چطور درست می شود، چطور زعفران را نگینی خشک کنیم، مشخصات زعفران نگینی ، شناخت زعفران نگین،

زعفران گران ترین ادویه دردنیاست. پادشاه ادویه ها  نامیده می شود.زعفران دارای خواص درمانی زیادی در طب جدید و هم چنین در طب سنتی است.از زعفران در آشپزی به خصوص در آشپزی ایرانی استفاده های زیادی می شود .

برای شناخت زعفران نگین بهتر است ابتدا شمای کلی و شکل ظاهری زعفران را بشناسیم تا بتوانیم در مواقع لازم این شکل زعفران را به آسانی تشخیص دهیم.

 مشخصات زعفران نگین

  • کلاله ها کاملا از هم جدا هستند
  • خوش رنگ و قرمز یک دست
  • قلم های ان درشت است
  • فر خوردگی ندارد و یا کم دارد

 پاک کردن زعفران نگینی

زعفران نگین چیست :اصولا به زعفرانی نگین میگویند که موقع پاک کردن آن سه کلاله زعفران از قسمت سفید(ریشه) و قسمت نارنجی رنگ (بوری) کاملا جدا شود و هیچ گونه رنگی چز رنگ قرمز در ان نباشد.همچنین هر چه این کلاله ها درشت تر باشد کیفیت زعفران نگین بهتر و شکل ظاهری آن زیبا تر است.

 شبه نگین چیست؟

زعفران شبه نگین چیزی بین زعفران پوشال و زعفران نگین است که در پاک کردن زعفران دقت کمتری صورت گرفته است و مقداری زردی همراه کلاله قرمز رنگ وجود دارد.به همین دلیل قیمت ان نیز از زعفران نگین کمتر است و متاسفانه عده ای ان را به جای زعفران نگین به مشتریان خود میفروشند.

کاربرد زعفران نگین

در زمان هایی که میهمان های خاص داشته و می خواهید زعفرانی در خور توجه به آنها اهدا نمایید . مواردی که رنگ دهی زعفران برای شما ملاک است .

  زعفران نگین شامل چه قسمت هایی است ؟

زعفران نگین نوع خاصی از زعفران بوده که در آن رشته های 3 شاخه ای کلاله ( قسمت های قرمز رنگ ) بدون خامه یا همان ریشه سپید زعفران از میان رشته های موجود جداسازی می شوند .

 چگونه زعفران نگین تولید می شود

زعفرانکاران حرفه ای سحرگاه بر سر مزارع زعفران خویش حاضر شده و باید قبل از طلوع آفتاب همه گل ها را جدا کرده باشند.در نهایت با انتقال گل ها به مکانی خاص و طی عملیات جداسازی در زمانیکه میخواهند ریشه کامل زعفران را از گل جدا نمایند ، همان زمان اقدام به قطع کردن سه رشته کلاله از یکدیگر می نمایند . سپس زعفران مد نظر به خشک کن منتقل شده و عملیات خشک کردن زعفران نگین آغاز میگردد .

انواع زعفران نگین 

 زعفران نگین دارای سه نوع می باشد . به طور کلی تمامی محصولات زعفرانی براساس مقدار رنگ دهی ، میزان شکسته و نرمه موجود در محصول ، ضخامت کلاله ها ، طول کلاله ها ، محل قطع شدن کلاله ها و پیچ و تاب داشتن محصول تقسیم بندی می شود .

زعفران سوپر نگین (درجه 1 ) :

کلاله های زعفران از یکدیگر جدا شده اند ، فر خوردگی ندارد ، تمامی کلاله های موجود ضخیم می باشند.

زعفران نگین ( درجه 2 ) :

کلاله های زعفران از یکدیگر جدا شده اند ، فر خوردگی ندارد ، ممکن است اندکی کلاله ها ریز و درشت باشند .

زعفران شبه نگین ( درجه 3 ) :

کلاله های زعفران از یکدیگر جدا شده اند ، ممکن است دارای فرخوردگی باشند ، ممکن است ریز و درشت باشند .

فرق زعفران نگین و سرگل چیست

تشخیص زعفران سرگل و زعفران نگین برای مردم عادی بسیار سخت است ، زیرا این دو محصول بسیار به یکدیگر شبیه هستند با این تفاوت که زعفران نگین از نظر طول کلاله بزرگ تر است ، صاف و بدون فرخوردگی می باشد ، شکستگی ندارد و کلاله ها همگی ضخیم می باشند اما در زعفران سرگل طول کلاله کوتاه تر است ، سرگل اندکی فرخوردگی دارد و از طرفی ممکن است دارای شکستگی باشد . هم چنین از نظر کلاله های زعفران دارای ضخامت های کوچیک و بزرگ می باشد .

 قدرت رنگ دهی زعفران نگین چقدر است ؟

شما در زعفران نگین بین 230 تا 270 واحد ، رنگ دهی را شاهد خواهید بود





:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 فروردين 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: